maanantai 23. maaliskuuta 2015

Samettisaarelle!

Koh Samet 27.-30.11.

Olimme aluksi ajatelleet olla koko loppuajan Changin saarella. Matka sieltä takaisin Bangkokiin olisi kuitenkin kestänyt viitisen tuntia, joten päätimme käydä vielä Sametin saarella. Saari olisi noin puolivälissä paluumatkaa. Varasimme privaattikuljetuksen Sametille (hinta 2600baht/73e neljältä hengeltä). Auto nouti meidät hotellilta ja kyyti sisälsi lauttaliput pois Changilta. Tällä kertaa kuljettajaksi osui viimein pelkäämäni hurjapää. Matka taittui noin 140km/h lasissa, oli edessä autoja tai ei. Olimme matkan aikana ajaa myös skootterikuljettajan päälle. Tämä ei kuitenkaan kuljettajaamme herätellyt, vaan kyyti jatkui yhtä vauhdikkaana perille Rayongiin saakka. Ehkä huojentunein tunne ikinä, kun pääsimme perille ehjänä.

Rayongista menee iso lautta Sametin satamaan. Olisimme kuitenkin joutuneet odottamaan kyyditystä melko kauan, joten päädyimme ajan säästämiseksi ottamaan speedboatin kalliimpaan hintaan; 700baht/n.20e meno-paluu/hlö. Tämä kyyti vei meidät suoraan hotellin lähimpään rantaan. Hinnoissa oli ilmeisesti jonkin verran ilmaa, sillä toiset suomalaiset kertoivat maksaneensa huomattavasti enemmän speedboat matkastaan.

Täytyy sanoa, että rantaan saavuttaessa matkalaukku tuntui naurettavalta vaihtoehdolta. Koska emme ottaneet lauttaa, saavuimme suoraan rantahietikolle. Mitään laituria ei siis ollut. Koska emme myöskään tienneet, mihin suuntaan lähteä, päädyimme raahaamaan matkalaukkuja hietikolla jonkin matkaa. Onneksi ystävällinen paikallinen mies tuli neuvomaan ja päätyi auttamaan meitä laukkujen kanssa hotellin pihaan saakka. Samainen mies löytyi toisena iltana rannalta paistelemasta banana pancakeja kojussa. Herra vielä muisti meidät ja tervehti iloisesti. Kukapa sitä ei hölmöjä matkalaukkuturisteja (jotka eivät osanneet kääntyä oikealle "kolmannen palmun kohdalta) olisi muistanut :)

Pannukakkumies

Sametin hiekka oli samettista. Saari on myös hyvin suosittu Thaimaalaisten keskuudessa. Hinnat olivat kalliimmat kuin Changilla ja saari muutenkin turistisoituneempi. Täälläkin vuokrasimme skootterit, mutta saaren pienuus yllätti meidät. Päivän vuokrausaika olisi riittänyt; saari on vain muutaman kilometrin mittainen.

Suosikkipaikaksemme saarella muodostui Jep’s Bar, joka oli skootterimatkan päässä. Kuppila sijaitsi rantahietikolla. Toisena päivänä ajoimmekin sinne ottamaan aurinkoa. Nauratti, kun puskista ilmestyi vanha nainen ottamaan maksua aurinkotuoleista ja levittämästämme rantamatosta.

Illalla rannalla esitettiin upeita tulishow'ta.

Iltaisin ravintolat levittäytyivät rannalle.

Hotellimme sijaitsi pääkadulla, jos näin voi sanoa. Katu oli kapea ja sen varrelta löytyi eri palveluita, kuten matkatoimisto, baareja, 7eleven ja pankkiautomaatteja. Skootterivuokraamo löytyi suoraan hotelliamme vastapäätä. Matkatoimiston kautta varasimme paluumatkamme. Otimme yhteisen taksimatkan Pattayalle, jolle ystäväpariskuntamme jäi vielä viikoksi. Jatkoimme samalla taksilla mieheni kanssa vielä viimeiseksi yöksi Bangkokiin. Hinnaksi muodostui yhteensä 3500baht/n.100e.

Hotelli Koh Sametilla: Chilli Hotel & Restaurant, 138e/3 yötä, ilmainen wifi.